ruudvanknip.reismee.nl

Danang

• Temperatuur: 25 graden
  • Aantal overnachtingen: 1 nacht Danang
  • Rom Casa Hostel

Eenmaal aangekomen in Danang viel direct op hoe rustig het er was. In het hostel (dat er echt goed, modern en leuk uitzag) was slechts 1 persoon aanwezig. Joshua, een Canadees die voor 2 jaar over de wereld aan het reizen is. Hij was heel aardig en volgens mij ook blij om nog iemand anders te zien. Hij nodigde me direct uit om samen met Ferusa (een Oezbekistaanse vrouw die hij eerder op de dag had ontmoet) te gaan eten en de stad te verkennen. Niet veel later kwam er nog een 3e persoon de kamer op. Terry, een echte Amsterdammer/extravert die net was begonnen aan zijn reis van een aantal maanden over de wereld. Hij was zo enthousiast dat hij werkelijk alles helemaal geweldig vond.
Dit was dan ook het gezelschap om s'avonds mee opstap te gaan. Eerst aten we (erg matig) bij een restaurantje dat de menukaart in de vorm van levende bakken met zeedieren had tentoongesteld. De chinezen langs ons konden er geen genoeg van krijgen maar dat was bij ons toch echt anders.
Na het eten zijn we doorgegaan naar de night-market, waar er naast de live muziek & lichtshow, er nog genoeg versnaperingen te krijgen waren..
Hierna zij we nog een stuk gaan lopen door de stad (over de dragon brug was best cool) en nog bij 2 barretjes iets gedronken.
Hierbij nog een best wel diepgaand gesprek gehad met Ferusa over de stand van zaken in Oezbekistan en over haar werk. Oezbekistan is namelijk technisch gezien een democratie maar feitelijk gezien niet. Ze hebben wel verkiezingen maar de tegenstanders stellen niet veel voor. Bovendien is het land erg corrupt.
Mede door bovenstaande redenen gaan er niet veel Oezbeken in het buitenland op vakantie en hebben ze een nog erg Russisch georiënteerd wereldbeeld. Om hier verandering in te brengen heeft ze een eigen bedrijfje (escape to travel) opgericht dat betaalbare reizen over de hele wereld organiseerd. Echter is het niet alleen een reisbureau maar meer een community die online erg veel volgers heeft. Al met al heeft ze me wel overtuigd en zie ik er het goede én de potentie er wel van van in.. En bovendien nogmaals de bevestiging hoe goed we het in Nederland hebben.
Ondanks dat we maar met een kleine groep waren was het dus nog best gezellig!
De volgende dag gingen Joshua en Feruza een dagje naar (het naastgelegen) Hoi-an. Terwijl Terry en ik achterbleven om de omgeving ook bij daglicht te verkennen en ik mijn telefoon te laten maken. Via via kwam ik dan eindelijk bij een betrouwbare, lees officiële repair shop, waar ze hem voor een kleine 1.000.000 dong, 40€. Zeker voor in Vietnam heel veel geld, maar ik was allang blij. Aan het einde van de dag doorgereisd naar Hoi-an.

Hoi-An

• Temperatuur: 25 graden
  • Aantal overnachtingen: 2 nachten
  • Cococha Hostel

Het Hostel in Hoi-an was een waar 'party hostel' met zwembad en bar. Ik kon s'avonds dan ook direct aansluiten bij (wederom) een beer-pong toernooi. Echter ook hier geen potten kunnen breken. Verder waren er voor de 2e keer heel veel Nederlands (schat ongeveer 1/4de van alle backpackers). Vanuit het hostel maar eens doorgetrokken naar een club, maar veel meer dan de mensen in het hostel waren er niet.
De volgende dag werd ik wakker met een behoorlijke kater. Heb dan ook maar het grootste deel van de dag aan het zwembad gelegen en zo min mogelijk bewogen ;).
In de namiddag mezelf toch maar eens opgepakt om naar Hoi-an zelf te gaan. Hierbij kon ik er niet om heen om op aanraden van Maire (collega) een sandwich te bestellen bij Madam Khahn. En moet zeggen dat deze ook echt overheerlijk smaakte en genoeg was voor deze dag en dat maar voor zon 25.000 dong, 1€.

De volgende dag door Hoi-an gelopen en een tour gedaan van 4uur met een privé gids. Hoi-an heeft veel gezellige straatjes die zijn versierd met lampionnen, oude gebouwen en een brug over de rivier. Qua toerisme kun je het wel met de binnenstad van Amsterdam vergelijken/ heel druk en veel chinezen. Het was wel leuk om te zien en zeker voor stelletjes wel een leuke plek om heen te gaan. Maar dat is het dan ook wel.

Na de tour de goede keuze gemaakt om nog f naar het strand te gaan om te genieten van het heerlijke weer.

Nextup: nachtbus naar Dalat, vertrek 17:00 aankomst 8:00.

Hattie van Maria

Hoi Ruud, wat heb je leuke verhalen. Geniet van deze ervaringen en nog een prettige reis.