ruudvanknip.reismee.nl

Hanoi dag 2

Op de 2e dag in Hanoi (eerste volledige) heb ik een dag-tour gehad om zo de stad beter te leren kennen.

Door de chaos zou ik zelf geen idee hebben waar te beginnen.

De dagtour werd gegeven door Tau (19 jaar), een student aan de lokale universiteit, die via het geven van deze tours de engelse taal (beter) wil leren. Tours zijn daarom in beginsel ook gratis, al is het wel zo netjes om hem na afloop een fooi te geven/afhankelijk van hoe het was.

De tour werd ook gevolgd door een Amerikaanse Katherine, ondernemer en woonachtig in LA.

De tour begon bij het Ho Kiem meer, niet ver van van ons hostel, waar we de lokale pegoda bezochten. Hierbij kregen we veel achtergronden over de heilige dieren

Draak: sterkte en macht

Eenhoorn (unicorn): vrede en geluk

Schildpad: lang leven

Phoenix: schoonheid

Aanvankelijk vond ik de achtergronden niet zo heel interessant en moeilijk te volgen in het Engels (de woordenschat van de gids was redelijk beknopte, maar te volgen). Echter gedurende de dag kwam bij bijna alles wat we bezochten deze dieren/symbolen terug waardoor er samenhang ontstond en je daadwerkelijk het gevoel kreeg de lokale cultuur (enigszins) te begrijpen.

Hierna zijn we doorgelopen richting de gevangenis, gebouwd door de Fransen en tijdens de Vietnam oorlog gebruikt voor het gevangen houden van Amerikaanse soldaten. Maison Centrale, ook wel het 'Hanoi Hilton' genoemd.

Echter voordat we daar waren, hebben we in een lokaal steegje 'Pho' gegeten. Een lokale specialiteit. Katherina had een bucket-list voorbereid van gerechten die ze gedurende de reis door Vietnam wilde/moest proberen.

Al etende kwamen we nog aan de praat met 2 andere Amerikanen waarvan ik de naam alweer ben vergeten.

Het eten was wennen, soort soep met grote stukken vlees erin. Vlees was lekker, soep apart ;).

Uiteindelijk bij de Gevangenis aangekomen. Zoals bij alle gevangenissen is de sfeer er donker dus laten we er maar niet teveel over zeggen. Wat deze blog wel gaat halen is dat er 2 ontsnappingen zijn gedaan, middels een gat te maken in de riolering en op deze manier onder de muur door te komen. Delen van deze riolering/fundering waren tentoongesteld.

Next up: de kathedraal van Hanoi. Gebouw door de Fransen en overeind gebleven gedurende de Vietnam oorlog. Lijkt hierdoor ook wel enigszins op de Notre Dame.

Hierna tour gehad door het 'old quater'. Wirwar van kleine staatjes met onmogelijk veel verschillende soorten winkeltjes en bezigheden.

Volgende op de lijst was het drinken van een 'Egg Coffie' in dé koffietent van Vietnam. Blijkbaar voor de social media gekke Amerikanen echt thé place to be. Moet gezegd worden, de koffie (soort cocktail van koffie en eieren) smaakte ook wel bijzonder goed.

Als laatste van het officiële gedeelte van de tour: zijn we rondgeleid door een traditioneel Vietnamees huis waarbij de 4 dieren/symbolen weer veelvuldig terugkwamen. Leuk detail: in de patio stond een grote Palmboom, hierdoor niet alleen leuk vanuit de begane grond gezien maar zorgt ook voor groen op de 1ste verdieping.

Aan het einde van de tour werd ik door Katherine uitgenodigd om savonds naar het waterpoppenkast theater te gaan voor een voorstelling (ook een lokale must see). Stond niet heel hoog op mijn lijst moet ik zeggen maarja, waarom ook niet /letsgo.

In de tussentijd, nog even de busrit en hostel geboekt voor de volgende dag in Sapa. En Katherine de hare naar Halong Bay.

Het water poppenkast theater was precies wat de naam zegt: Poppenkast op water. Wederom iets bizars om te zien. Prima voor 1x.

Hierna nog naar beer-street geweest om nog gezellig wat te drinken en de verschillende zienswijzen tussen Europeanen en Amerikanen aan elkaar proberen uit te leggen.

Al met al een druk dagje gehad en heel veel (verschillende) dingen gezien en gedaan.